2019.03.01
Awokado – dlaczego jest takie zdrowe?

Awokado – fenomen wśród owoców!
Awokado niejedno ma imię. Inaczej nazywane smaczliwką wdzięczną lub… gruszką aligatora 😉
Z całą pewnością to owoc wyjątkowy! Nadaje się do dań zarówno na słodko, jak i wytrawnie, może stanowić bazę pasty kanapkowej, kremu czekoladowego lub być składnikiem sałatki czy koktajlu.
Jednak awokado cenimy nie tylko ze względu na wiele możliwości jego wykorzystania ale również z uwagi na ogromną wartość odżywczą!

Zdrowe serce!
Awokado jest wyjątkowym owocem, ponieważ w odróżnieniu od innych jest źródłem tłuszczu. W 100 g znajduje się 15 g tłuszczu, z czego 2/3 stanowią kwasy tłuszczowe jednodnienasycone. Są to tłuszcze, które wykazują korzystny wpływ na nasze zdrowie ponieważ przyczyniają się do obniżenia frakcji LDL cholesterolu (“złego”), zapobiegając w ten sposób wystąpieniu miażdźycy, choroby niedokrwiennej serca i ich powikłań. Spożywanie awokado wpływa korzystnie na układ sercowo -naczyniowy także przez wysoką zawartość potasu, który odpowiedzialny jest m.in za regulację ciśnienia krwi. W smaczliwce jest więcej tego składnika niż w pomidorach, bananach czy ziemniakach, które są powszechnie uznawane za główne źródła potasu!

Dobry wybór (nie tylko) dla cukrzyków
W porównaniu do innych owoców awokado zawiera stosunkowo mało węglowodanów, przez co może być spożywane przez osoby cierpiące na cukrzycę lub inne zaburzenia gospodarki węglowodanowej (np. insulinooporność). Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu, dodatek tego owocu będzie zmniejszał indeks glikemiczny, dlatego warto dodawać awokado do koktajli czy sałatek z innymi owocami.

Awokado na zachowanie młodości
Kto z nas nie chciałby być wiecznie zdrowy, piękny i młody? 🙂 Oczywiście, nie ma produktu, który zapewniałby wieczną młodość, ale warto zaznaczyć, że awokado jest dobrym źródłem witaminy E, należącej do antyoksydantów, czyli związków, które m.in. opóźniają procesy starzenia w naszym organizmie, a także zapobiegają wystąpieniu nowotworów, chorób układu nerwowego czy krwionośnego.

Dla przyszłych mam
Awokado dostarcza także sporych ilości witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego, co jest szczególnie ważne dla kobiet planujących ciążę. W tym miejscu warto też podkreślić, że spożywanie awokado może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka bezpłodności ze względu na zawartość wspomnianej już witaminy E.

O czym trzeba pamiętać?
Musimy jednak pamiętać, że owocem tym nie można zajadać się bez ograniczeń! Jest to najbardziej kaloryczny owoc – 100 g dostarcza 169 kcal, czyli przeciętnej wielkości awokado, ważące 140 g (bez pestki) to 237 kcal. Jednak nawet jeśli dbasz o linię lub się odchudzasz nic nie stoi na przeszkodzie aby włączyć awokado do menu, tylko pamiętaj o zachowaniu umiaru!

Kilka praktycznych wskazówek
Z całą pewnością awokado jest produktem, po który warto sięgać jak najczęściej! Jednak chyba
każdy, kto wykorzystuje ten owoc w swojej kuchni przyzna, że bywa on “kapryśny” – trudno wybrać owoc o idealnym stopniu dojrzałości, dlatego poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które ułatwią wybranie idealnego awokado:

  • owoc powinien być miękki, ale po delikatnym naciśnięciu skórka powinna wrócić do swojego pierwotnego kształtu
  • po usunięciu szypułki miąższ powinien mieć żółtawy kolor; brązowy będzie świadczył o tym, że owoc jest przejrzały, natomiast zielony – niedojrzały
  • kupując większą ilość awokado, którego nie chcemy od razu wykorzystać warto schować je do lodówki, aby opóźnić dojrzewanie
  • chcąc podzielic jedno awokado na kilka porcji, do wykorzystania późnej, aby zapobiec ciemnieniu owocu należy skropić miąższ sokiem z cytryny (dodatkowo cytryna podkreśli smak), zamknąć w pojemniku i schować do lodówki

Jeśli jednak nie masz cierpliwości do szukania odpowiedniej sztuki tego owocu lub chcesz poznać nowe smaki z jego wykorzystaniem w ofercie frankie’s znajdziesz kilka propozycji z wykorzystaniem awokado, m.in koktajle “mr. green”, “runner”, koktajl białkowy “boom boom”, ,sałatka “salmon” czy wrap “vegan”.

 

Ewa Marchlewska, Mój Dietetyk
tel. 696 884 423
e-mail: warszawa@mojdietetyk.pl