2018.07.19
Zielone koktajle – dlaczego warto je pić?

Wartość odżywcza zielonych koktajli jest nie do przecenienia! Dostarczają wielu niezbędnych składników dla naszego organizmu, orzeźwiają i nawadniają, co jest istotne szczególnie w sezonie letnim.

Zielone, czyli zdrowe!
Bazą takich koktajli są najczęściej zielone warzywa liściaste takie jak szpinak czy jarmuż, które są niskokaloryczne – idealne dla osób dbających o zdrowie i szczupłą sylwetkę. Dostarczają także witaminy C należącej do antyoksydantów – związków neutralizujących wolne rodniki, opóźniających procesy starzenia, zapobiegających wielu chorobom w tym nowotworom i chorobom układu krążenia. Obecny w zielonych warzywach chlorofil jest szczególnie zalecany osobom borykającym się z anemią, wykazuje właściwości przeciwzapalne, neutralizujące metale ciężkie, ponadto przyśpiesza gojenie ran, wspomagające pracę tarczycy, poprawia wrażliwość tkanek na insulinę.

Szpinak i ananas – dobrana para
Pisząc o zielonych warzywach liściastych nie można zapomnieć o obecności kwasu foliowego, który jest szczególnie ważny dla kobiet planujących ciążę.
Pamiętacie Popeye’a, bohatera kreskówki, który po zjedzeniu szpinaku zyskiwał ogromną siłę – nic dziwnego po tak dużej dawce beta- karotenu, witaminy K, C oraz witamin z grupy B 😉 W soku „green sky” oprócz szpinaku znajdziesz również ananasa będącego źródłem bromeliny – enzymu, który poprawia trawienie i przemianę materii.

Jarmuż – polski super-produkt
Jarmuż nie bez powodu nazywany jest polskim „superfood” – poza wymienionymi wyżej właściwościami warto zaznaczyć, że dostarcza również… wapnia, w dodatku o dobrej przyswajalności (ok 40%, podobnie jak z mleka krowiego) – jest to szczególnie istotne jeśli z jakichś powodów nie możesz spożywać nabiału lub jesteś na diecie wegańskiej. W takich przypadkach warto sięgnąć po sok „mr. green”, który znajdziesz w menu!

Nie obawiaj się dobrego tłuszczu!
W skład „mr green” wchodzi również awokado – owoc nazywany również smaczliwką, będący źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które sprzyjają prawidłowemu poziomowi cholesterolu. Awokado dostarcza także potasu, który reguluje ciśnienie krwi i gospodarkę elektrolitową . Dzięki zawartości luteiny korzystnie wpływa na wzrok, a obecność witaminy E (nazywanej witaminą młodości) oraz kwasów omega -3 warunkuje prawidłową prace mózgu, polepsza pamięć i koncentrację.

Niepozorna zielona pietruszka
Pozostając w klimacie zielonych składników nie sposób pominąć kolejnego polskiego „superfood”, czyli natki pietruszki, którą znajdziemy w soku „fresh air” – z licznych korzyści wynikających z jej spożywania na uwagę zasługuje fakt, że działa moczopędnie i jest szczególnie polecana jeśli masz problem z obrzękami i tendencję do zatrzymywania wody w organizmie. W połączeniu z cytryną i ogórkiem wspaniale orzeźwi i nawodni nasze ciało.

Jabłko dla urody i zdrowia
Dopełnieniem zielonych soków z menu jest jabłko. Znasz angielskie powiedzenie „Jedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie Ci potrzebny”? Wykazano m.in., że spożywanie jabłek może zmniejszyć ryzyko chorób neurodegeneracyjnych (ch. Alzheimera, Parkinsona), nowotworów, korzystnie wpływa na serce i poziom cholesterolu.

Pij zielone!
Warto włączyć do codziennego menu zielone koktajle – korzyści z ich spożywania są przeogromne! Poza wyżej wymienionymi korzyściami zdrowotnymi, warto zaznaczyć, że stanowią ciekawe urozmaicenie menu (a przecież nikt nie lubi monotonii), są smaczne (w takich połączeniach zielenina jest niemal niewyczuwalna, a koktajle smakują nawet dzieciom- niejadkom), są lekkie i orzeźwiające (czyli idealne na lato!).

Ewa Marchlewska, Mój Dietetyk
tel. 696 884 423
e-mail: warszawa@mojdietetyk.pl